Aktuellt

65814_t.jpg

Sagodagen firas 18.10

Varje år den 18 oktober, på Satus namnsdag (Saga har namnsdag 17.10), firas den riksomfattande Sagodagen-Satupäivä.

Sedan 2008 har det ordnats program med sagotema på olika håll i landet. Senaste år ordnades över 100 sagoevenemang på 42 orter. I år ordnas program även i Pargas bibliotek, där det på förmiddagen bjuds både på sagor och på en ordverkstad.

Sagor, barnlitteratur och illustrationer har en enorm betydelse för utvecklingen av barnets språk, förståelsen för fantasins möjligheter och förmågan att ta emot konstupplevelser. Sagor läses ofta för att barn ska lugna ner sig, som godnattsagor eller inför vilan på dagis. Men det finns många sagor som definitivt inte är lugnande, t.ex. spännande äventyr eller deckargåtor. Efter något riktigt spännande kan det vara svårt att somna och det kanske ger upphov till intressanta diskussioner. Med hjälp av sagor och berättelser kan man därtill fritt och tryggt pröva på olika alternativ vid konflikter. Högklassig barnlitteratur ger också möjlighet att behandla svåra frågor, som t.ex. döden, skilsmässor eller mobbning. För att inte tala om den glädje man känner av att uppleva fin berättelse tillsammans.

Målsättningen med Sagodagen är att skapa en gemensam upplevelse för barn, unga och fullvuxna, att mitt i vardagens brådska och erbjuda alla ålderskategorier en möjlighet att tillsammans dyka ner i sagans värld. Med hjälp av en gemensam festdag vill Sagodagens grundare öka medvetenheten om barnkulturens och sagornas betydelse och säkerställa att barn och ungdom får en inblick i levande och högklassig barnkultur. Man är aldrig för gammal för sagor och det är bra att fortsätta med högläsning även när barn lärt sig läsa själva. Lyssnandet aktiverar nämligen en annan del av hjärnan än läsandet.

Sagor har utvecklats genom tiderna. För länge sen var sagorna en del av muntlig berättartradition och det var naturligt att de förändrades en aning varje gång de berättades. Småningom utvecklades skriftspråket och när det blev en del av vardagen började man skriva ner berättelser. Under första delen av 1800-talet samlade bröderna Grimm in folksagor från olika muntliga källor. Avsikten var ursprungligen att kartlägga det tyska språkets historia men sagosamlingen, som till slut innehöll över 200 sagor, blev ett verk som inte skulle glömmas. Berättelserna som bröderna Grimm samlade var ofta ganska grymma. Genom tiderna har de anpassats för en yngre publik med lite mjukare slut och ändrade detaljer. Ett exempel är att Rödluvan fick sin röda luva senare och att hon nuförtiden blir utsläppt ur vargens mage.

På 1800-talet skrev H.C. Andersen nya sagor. Han inspirerades av de traditionella sagorna han hade hört och nu betraktas hans sagor som traditionella. Vem känner inte till t.ex. Prinsessan på ärten? Men dagens barn har kanske en annan uppfattning. Vid en ordverkstad nyligen pratade vi om traditionella sagor och då blev barnen överraskade över att det inte skulle handla om t.ex. Harry Potter och Narnia.

Paolas favoritsaga som barn var Bambi, den lästes om och om igen! Barn tycker om att höra samma berättelse många gånger. Varje gång snappar de upp något nytt i texten eller bilden. Det är också en viss trygghet i att höra samma sak om igen. Vem har inte upplevt att barnen rättar en om man berättar en saga på ett annat sätt än man brukar?

Så läs sagor för stora och små! Sagor och berättelser är viktiga källor till glädje och gemenskap. Vilken var din egen favoritsaga? Kanske Sagodagen är en bra dag att ge den vidare genom att läsa eller berätta den.

Läs mera om Sagodagen här.

 

Paola Fraboni och Lena Långbacka
paola.fraboni(at)sydkusten.fi
lena.langbacka(at)sydkusten.fi

 

Var kommer sagorna ifrån?

Från farmors lappkorg där i vrån,
från spisen i vårt sommarhus,
från regnbågen, så klar och ljus,
ifrån en fjärran, fjärran ö,
ifrån en blomma vit som snö,
ifrån en liten strumpa blå,
från golvet som den trampar på,
från världen som är vid och stor.
Vid örat ditt en saga bor.

Kaija Pakkanen

 

15.10.2018 kl. 14:35
65812_t.jpg

Nya ordkonstlärare utbildas i Österbotten

14 blivande ordkonstledare fick i helgen en djupdykning i ordkonst i Jakobstad. Utbildningen är den första i sitt slag i Österbotten och ordkonstskolans lärare Iréne Poutanen och Maja Ottelin fick äran att inleda kurshelheten.

Ordkonsten har verkat i Åboland och Nyland i nära tjugo år och parallellt har ett puttrande intresse också funnits Österbotten. I takt med att ordkonsten blivit allt mera känd och etablerad på svenska i Åboland och Nyland har nu äntligen en utbildning tagit form. En tvåårig projektsatsning är i gång med totalt fyra helgkurser i Jakobstad och Vasa under läsåret 2018-2019 och en projektkoordinator som arbetar för att etablera ordkonsten i Jakobstadstrakten.

Projektkoordinatorn Ellen Strömberg jobbar sedan september med satsningen och kommer i höst att göra en inspirationsturné i skolorna i hela Jakobstadsnejden. Skolbesöken ska locka barn och unga med i de ordverkstäder som småningom kommer att startas upp. Tanken är också att på sikt få in ordkonst som ett nytt ämne i stadens repertoar av grundläggande konstundervisning för barn och unga vid sidan av musik, teater, dans och bildkonst som undervisas inom Jakobstadsnejdens musikinstitut och bildkonstskolan Balatako.

Att just Jakobstad är en bra knutpunkt för ordkonst i regionen har många skäl. På Campus Allegro mitt i staden utbildas dramapedagoger, bildkonstnärer och musiker – fram till i höst även barnträdgårdslärare – och campuset utgör ett nav för kultur, konst och utbildning. Grannorten Nykarleby har gjort sig känd som en författarbygd med produktiva författare ända tillbaka till Topelius dagar. Det finns också gott om samtida inspiratörer i barn- och ungdomslitteraturen: Ellen Strömbergs romandebut Jaga vatten kom ut tidigare i år och superpopulära barn- och ungdomsförfattaren Malin Klingenberg som bor i Jakobstad var en av ledarna på ordkonstkursens andra dag tillsammans med sin syster Hanna Klingenberg. Både Hanna och Malin hör till ordkonstpionjärerna på svenska men har hittills verkat som fria aktörer utan något etablerat nätverk uttryckligen kring ordkonst.

Under ett par dagar i Jakobstad mötte vi på ett storartat kreativt engagemang som bäddar för en verklig ordkonstvåg genom hela regionen. De blivande ordkonstledarna som deltog i helgens kurs kommer från olika delar av Österbotten och kan sprida ordkonsten vidare genom sin smittande iver. Nu hoppas vi att utbildningen ska knyta nya starka trådar kring hela Österbotten och bygga grunderna för ett kraftigt nät av ordkonst över hela Svenskfinland.

Mera info om ordkonstledarkursen i Jakobstad och Vasa

Utbildningen ordnas av Centret för livslångt lärande vid ÅA, nätverket KulturÖsterbotten och Jakobstadsnejdens musikinstitut.

15.10.2018 kl. 12:13
65498_t.jpg

Fantasilådan = ordkonstens ABC

Är du nyfiken på ordkonst kan du under denna höst beställa Fantasilådan för en lektion i skolan. Gäller i oktober och november 2018.

Fantasilådan är ett basmaterial med uppgifter i ordkonst i tre olika naturinspirerade teman: "I skogen", "Under havsytan" och "Djurparken". Lådan innehåller uppgifter, rekvisita och basverktyg som behövs för att utföra uppgifterna. Lektionslängden är 45 min och leds av en ordkonstledare. Du kan gärna boka parallellklasser, två klasser på samma dag.

Sydkustens ordkonstskola har utformat Fantasilådan för att ge möjlighet att skapa och dela berättelser inom gruppen. Gemensamma erfarenheter stöder en god sammanhållning och hjälper eleverna gestalta sin tillvaro i ord och att träna upp sina kommunikativa färdigheter.

Vill du boka Fantasilådan till din skola, skicka då e-post till oss och meddela följande uppgifter: skola, årskurs, antal elever, datum som passar er. Målgruppen är från förskolan upp till åk 4.

OBS! Fantasilådan är avgiftsfri för skolor i huvudstadsregionen, med begränsat antal bokningar.
 

Se bokningstiderna här.
 

MER INFORMATION: 
Iréne Poutanen

Ledande ordkonstledare
Sydkustens ordkonstskola
irene.poutanen(at)sydkusten.fi
045-8944 088

 

26.09.2018 kl. 16:44
65499_t.jpg

En höst full av ordkonst för de minsta

Sydkustens ordkonstskola ordnar tre olika serier med program för småbarnsfamiljer i huvudstadsregionen. Dikter och rim som huvudingredienser ska locka småbarn och deras familjer att njuta av språklek och glad samvaro.

BABYPOESI – VAUVALORUJA på två språk i Esbo

För familjer med babyer under ett år ordnas tvåspråkig babypoesi i samarbete med Esbo stadsbibliotek. Det blir sammanlagt 14 träffar fram till december med start på Entressebiblioteket i Esbo centrum fredagen den 7.9.

Familjer oberoende av hemspråk är välkomna att njuta av en mysig diktstund anpassad för babyer. Ordkonstledaren Lotta Sanhaie har sammanställt dikter på finska och svenska från finger- och tåramsor till samtida babydikter. Tvåspråkiga diktblad delas ut att använda som stöd och ta med hem efteråt.

Babypoesi - Vauvaloruja på Entressebiblioteket 7.9-12.10
Babypoesi - Vauvaloruja på Iso Omena bibliotek 22.10-10.12

RIMJAM på bokmässan och centrumbiblioteket

I Helsingfors startar en ny säsong med de populära rimjamen som riktar sig till barn 1–5 år med familjer. Lördag 8.9 står Lilla Luckan värd för rimjamet ”Stor och liten”, det första av tio under höstsäsongen. Rimjam får kliva upp på helt nya arenor med program på Helsingfors bokmässa i slutet av oktober och på det nya centrumbiblioteket Odet där rimjamet ”Kalas och konfetti”  är en del av invigningsfestligheterna den 6.12.2018.

Rimjam i Helsingfors hösten 2018

POESIMAGI med mysiga rimstunder i Vanda

I Vanda är ordkonsthösten i gång på Barnens kulturcentrum Totem med fyra poesitunder för barn 0-3 år med familjer. Under svenska veckan i början av november kan man uppleva poesimagi på Totem i Myrbacka och på Barnens kulturcentrum Pessi i Dickursby. Ordkonstledaren Lotta Sanhaie inspirerar till olika sätt att njuta av dikter, från finurliga fingerlekar till mysig diktmassage.

Poesimagi i Vanda 20.8-9.11.2018

Alla programmen är avgiftsfria och utan förhandsanmälan.

Tilläggsinformation:
Maja Ottelin
maja.ottelin(at)sydkusten.fi
045-8944089

 

26.09.2018 kl. 16:07
65540_t.jpg

Utbildning i ordkonstledarskap

Kurserna är för dig som brinner för språk, fantasi och litteratur och vill jobba med barn och unga.

Borgå folkakademi ordnar tillsammans med Sydkustens ordkonstskola en utbildning för ordkonstledare på svenska. Utbildningen består av fyra tvådagarskurser (fre-lö) och behandlar olika teman i ordkonst. Bl.a. ger utbildningen redskap och kunskaper i att stöda språkinlärningen och kreativiteten genom rörelse och lek, kreativa metoder för skrivundervisning,  levande barn- och ungdomslitteratur samt mångfald och kreativitet i grupp.

Intresset för ordkonst på svenska i Finland har ökat starkt under de senaste åren. Ordkonst arrangeras t.ex. som fritidsverksamhet eller grundläggande konstundervisning samt används som en arbetsmetod i skolans undervisning och småbarnspedagogiken. I de nya läroplansgrunderna har ordkonst och de metoder som ordkonsten använder en stark roll, vilket ökar efterfrågan på expertis. Det behövs personer med relevant utbildning och kompetens för att möta efterfrågan.

Utbildningen består av fyra fristående delkurser och man kan välja att gå alla eller endast en del av kurserna. Efter genomförd utbildning ges ett intyg. Om man kombinerar minst två delkurser av utbildningen med praktik i ordkonstgrupp har man möjlighet att bli certifierad ordkonstledare vid Sydkustens ordkonstskola.

Innehåll:
Läs inbjudan med kursinformation.

Avgift: 
100 €/delkurs. Du får 40 € rabatt på helhetspriset om du deltar i alla delkurser. I priset ingår boken "Ordkonst - alla har fantasi", material, lunch och kaffe.

Plats:
Kurerna ordnas i Helsingfors och Borgå.
Kursdelarna 1 och 3: Victoriakvarteret, Medelhavsgatan 14, Helsingfors
Kursdelarna 2 och 4: Borgå Folkakademi, Runebergsgatan 16-18, Borgå

Anmälning:
Senast 10 dagar före respektive kurs till Borgå Folkakademi, nina.wackstrom@akan.fi, tfn 040-5687027. Info finns också på www.akan.fi

Tilläggsuppgifter: 
Monica Martens-Seppelin
monica.martens-seppelin(at)sydkusten.fi 
050-3308234

Motsvarande utbildning ordnas också i Österbotten
För första gången ordnas läsåret 2018-2019 också en utbildning för den som vill leda ordkonst i Österbotten. Utbildningen arrangeras enligt samma modell som denna utbildning . Arrangörer är Kulturösterbotten och Center för livslångt lärande vid Åbo Akademi i samarbete med Sydkustens ordkonstskola. Läs mer på www.cll.fi.

01.09.2018 kl. 14:57
65103_t.jpg

Anmälan till ordverkstäder

Ordverkstäderna på olika håll i södra Finland startade i början av september. Det går ännu att anmäla sig.

Ordverkstaden är en inspirerande plats där barn och unga får ge utlopp för sin skaparglädje och hitta sitt eget personliga uttryckssätt. I ordverkstaden skriver man, leker med ord, berättar muntligt, gör teaterpjäser, ritar serier, gör egna tidningar och böcker och ger utlopp för fantasins kraft på många olika roliga sätt.

Ordverkstäderna riktar sig till åk 1-9. Gruppen består av 8-12 barn eller unga som träffas en gång i veckan.

Här finns information om ordkonstskolans ordverkstäder.

Välkommen!

31.08.2018 kl. 13:09